Architectuurprijs

Overhandiging architectuurprijs 2011 op maandag 18 juni a.s.
Uitgegeven: 27-06-2011

Maandag 18 juni overhandigt een delegatie van het bestuur van Stichting ALS de architectuurprijs 2011 aan de Stichting Drijf In. Hun project van 8 drijvend woningen aan de Torenvalktocht in Warande werd vorig jaar tijdens de Dag van der Architectuur die als thema “Zelfverzonnen” had, verkozen tot beste (collectief) particulier woningbouwinitiatief in Lelystad.

De drijvende woningen van de Stichting Drijf In zijn gebouwd in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). De woningen zijn ontworpen door architectenbureau Attika en gebouwd bij ABC Arkenbouw op Urk. Ondanks alle verscheidenheid vormen de woningen een echte eenheid. De woningen zijn medio maart naar hun plaats aan de Torenvalktocht gevaren en zijn ter plekke verder afgebouwd. Inmiddels zijn zeven van de acht woningen bewoond.

Tijdens de Dag van de Architectuur 2011 hebben de initiatiefnemers de wisselprijs in ontvangst genomen (zie foto). Maandag 18 juni 2012 wordt de prijs uitgereikt die de winnaars mogen houden en die zij een plek kunnen geven in de directe omgeving van hun nieuwe woningen.

======

Het project Drijvend Wonen in de wijk Warande heeft de Lelystadse architectuurprijs 2011 gewonnen. Dat is zaterdag tijdens de Dag van de Architectuur bekendgemaakt.

Drijvend Wonen is een project van acht woningen die aan de rand van de stad in het water komen te liggen. De bouw is inmiddels begonnen bij een arkenbouwer op Urk en de eerste betonbak is al bijna klaar.

De architectuurprijs is een publieksprijs: mensen konden onder meer via internet hun stem uitbrengen.