Architectuurprijs

Architectuurprijs 2008
Uitgegeven: 20-05-2008

Beeldende Kunst op straat

Beeldende kunst heeft in Lelystad een belangrijke functie bij het bevorderen van een aantrekkelijk leefklimaat. De plaatsing van bijzondere kunstwerken in de openbare ruimte draagt allereerst bij aan de visuele kwaliteit van de openbare ruimte, maar is tevens van belang voor de herkenbaarheid en identiteit van de stad.

Al vanaf de aanvang van Lelystad wordt veel belang gehecht aan de toepassing van kunst in de openbare ruimte. De Rijksdienst IJsselmeerpolders heeft in de jonge stad meteen al de basis gelegd voor een bijzondere collectie kunstwerken van gerenommeerde kunstenaars. Ook door gemeente Lelystad is daarna aandacht besteed aan het plaatsen van kunstwerken om de visuele kwaliteit van de stad en het buitengebied te accentueren. De financieel moeilijke periode die onze gemeente heeft doorgemaakt, noopte enige tijd tot terughoudendheid ten opzichte van het verstrekken van kunstopdrachten. Maar gelukkig gaat het nu weer veel beter met Lelystad en is de openbare ruimte het afgelopen decennium weer verrijkt met bijzondere werken van onder meer André Volten, Hans van Houwelingen en Jan de Baat.

Maar wat vinden Lelystedelingen nu eigenlijk van die kunst in de openbare ruimte. Welk kunstwerk vindt u het mooist. De Stichting ALS kent dit jaar de Architectuurprijs toe aan wat volgens u het mooiste kunstwerk in de openbare ruimte is. Dus laat uw stem horen, en doe mee met de verkiezing van de winnaar van de Architectuurprijs 2008.

Genomineerd zijn:
Zeespiegel - Agorabaan (Marius van Beek, 1985)
Drie Generaties - Fjord (Guus Hellegers, 1981)
Water en Zon - Fjord (Nic Jonk, 1980)
Zuil van Lely - Stadhuisplein (Hans van Houwlingen, 2000)
Symbool der Gastvrijheid - Stationsplein (André Volten, 1990)
Superkarren - Neringweg (Elselien de Graaf, 1983)
Het Drenken - Woldpark (Vladimir Soerovtsev, 2001)
Het Opvliegertje - Spaanderbank (Hans Ittman, 1970)

U kunt uw stem uitbrengen via een mail naar info@stichtingals.com. of op de Dag van de Architectuur op 21 juni a.s.  Voor meer informatie over de Dag van de Architectuur zie verderop op onze site.