Architectuurprijs

Fietsbruggen Havendiep mooiste van Lelystad
Uitgegeven: 28-08-2007

Maandag 27 augustus heeft wethouder Jop Fackeldey de Architectuurprijs 2007 uitgereikt aan Rob Hoogendijk van Verburg Hoogendijk Architecten, de architecten van de drie witte fietsbruggen over het Havendiep in de Landstrekenwijk.  Inwoners van Lelystad kozen uit vijf genomineerde bruggen, deze bruggen als mooiste in de stad. Wethouder Jop Fackeldey maakte de winnaar bekend aan het slot van de Dag van de Architectuur die zaterdag 30 juli door de Stichting ALS (Architectuur, Landschap en Stedenbouw) werd georganiseerd. Naast de bruggen over het Havendiep waren ook de Gelderse Brug, de houten brug bij de Zoom, de Anaconda en een fietsbrug over de Pauwenburg genomineerd.

De bruggen van Verburg Hoogendijk Architecten kregen in totaal 37% van de stemmen. De houten brug bij de Zoom is met 30% van de stemmen op de tweede plaats geëindigd. De Architectuurprijs Lelystad is dit jaar voor de vierde maal uitgereikt. De prijs bestaat uit een wisselbokaal.