Dag van de Architectuur

20 juni 2015: Dag van de Architectuur Lelystad. “Wie maakt Lelystad”
Uitgegeven: 04-06-2015

20 juni 2015: Dag van de Architectuur Lelystad

“Wie maakt Lelystad”

Wie maakt Nederland? Wij allemaal is het antwoord in het Jaar van de Ruimte (2015). Waren 25 jaar geleden vooral nog overheden aan zet bij de vormgeving van ons land, in de toekomst ligt de bal bij uiteenlopende coalities van gebruikers, investeerders en exploitanten. Wat in het groot geldt voor Nederland, geldt lokaal ook voor Lelystad.
Op zaterdag 20 juni geeft Stichting ALS een kijkje bij een aantal ontwikkelingen in de stad, groot en klein.

De dag begint met een bezoek aan de luchthaven. De geschiedenis van Lelystad en de geschiedenis van Luchthaven Lelystad zijn al 40 jaar aan elkaar gebonden. Eindelijk kan de luchthaven gaan uitbreiden. Wat betekent dat voor de directe omgeving van de luchthaven, voor de stad en voor de regio. Erik Lagerweij, directeur van Lelystad Airport verzorgt een presentatie over de toekomstige activiteiten op de luchthaven. Aansluitend staat een rondrit over het luchthaventerrein op het programma.

Na de lunch staat een busrit op het programma langs een aantal nieuwe ontwikkelingen in de stad. Wethouder Jop Fackeldey zal in de bus een toelichting op deze ontwikkelingen geven.

We eindigen de busrit bij de MFA in de Zuiderzeewijk die eind vorige maand geopend is. Onder de titel Stedelijke Vernieuwing op Uitnodiging wordt sinds ruim twee jaar door veel partijen in de Zuiderzeewijk hard gewerkt aan de buurt. Door de bewoners in de wijk worden tal van initiatieven ontwikkelt om de buurt te verbeteren. Dit soort (burger)initiatieven vindt overal in Nederlands plaats, activiteiten worden vaak gebundeld in zgn. Stadsambassades. Ook Lelystad heeft een Stadsambassade. Sjaak Kruis en Elias Tieleman van de Stadsambassade zijn onze gasten in de MFA. Zij zullen u meer vertellen over de Stadsambassade en het belang van burgerinitiatieven voor de stad. Elias Tieleman heeft zelf met de Barak ook veel ervaring met het opzetten van kleinschalige initiatieven, bijvoorbeeld in Warande.

Om 10.30 uur vertrekt de bus naar de luchthaven aan de voorzijde van het Provinciehuis.
Einde programma tussen 15.30 uur en 16.00 uur. Uiteraard brengt de bus u terug naar de opstapplek voor het provinciehuis. Voor het complete programma zie www.stichtingals.com.

Deelname aan de Dag van de Architectuur is gratis. Maximum aantal deelnemers: 50

Wel graag vooraf aanmelden via info@stichtingals.com