11 december 2013 ARCHITECTUUR FILM EN LEZING “TUSSEN ZON EN MAGMA”
Uitgegeven: 25-11-2013

Op 11 december vertoont stichting ALS (Architectuur, Landschap en Stedenbouw) de film “Tussen Zon en Magma”van cineast Kris Kristinsson. Kristinsson reist dit jaar langs architectuurcentra in binnen- en buitenland met zijn film \'Tussen Zon en Magma\' over de uitvindingen van zijn vader architect Jón Kristinsson, emeritus hoogleraar Milieu Technisch Ontwerpen aan de TU Delft.

De film leidt van het vroege pionierswerk van wat nu duurzaam bouwen wordt genoemd, naar het ontwerp en de realisatie voor de Floriade Venlo van Villa Flora, het groenste kaskantoor van Nederland. Door de introductie van nieuwe technieken genereert het gebouw meer energie dan het gebruikt en wordt het vaak geroemd als de belangrijkste constructie in Nederland van 2012.
 Via een reeks interviews met gebruikers, ontwerpers, bestuurders en bouwers wordt een aansprekend beeld geschetst van de ontwerppraktijk van een bezield en visionair architect die ontwerpen maakt over de grenzen van traditionele architectuur. Het ontwerp is gebaseerd op een ontwerp voor het stadkantoor van Lelystad uit 1976.

De documentaire wordt ingeleid door Daan Josee, de huidige directeur van Bureau Kristinsson.Hij zal in zijn introductie dieper ingaan op de vele energie besparende
bouw innovaties die Kristinsson introduceerde. Zoals Jan Terlouw zegt in de film:
 \"In Nederland wordt 41% van de energie gebruikt in de gebouwde omgeving. Als je dus energie wilt besparen dan kun je de bouw niet ongemoeid laten. Als onze kinderen later vragen, er is op gewezen en u hebt het niet gedaan, wat zeggen we dan terug?\"

Deze avond wordt gehouden op woensdag 11 december in de bovenzaal van de Grandcafé De 4 Engelen aan de Zilverparkkade in Lelystad. Inloop 19.30 uur, aanvang inleiding 20.00 uur. De lezing en film zijn gratis toegankelijk. Na afloop is er gelegenheid voor discussie en een drankje.

Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor Architectuur.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Regien van Adrichem, bestuur Stichting ALS, telefoon 06 – 50 69 63 09